Struktura wystawy Zbliżenie. Feliks Manggha Jasieński i jego kolekcja nawiązuje do mieszkania kolekcjonera, do jego dużego salonu, gdzie sztuka i rzemiosło artystyczne stanowiły jedno, niezależnie od czasu i długości geograficznej, w której powstawały. I tak w kilku przestrzeniach tematycznych, w kilku zbliżeniach przedstawione zostały wybrane, charakterystyczne elementy jego zbioru. W jednej z nich prezentowana jest instalację z militariów, gdyż to one były dla Mangghi elementem walki o styl narodowy i to one stanowią o specyfice i wyjątkowości jego kolekcji. Militaria odgrywają w niej najważniejszą obok drzeworytów rolę.
Kolejne zbliżenia ukazują stosunek kolekcjonera do Japończyków i do Natury: zwoje z wyobrażeniami ptaków i kwiatów (kachō-ga) oraz krajobrazów, nigdy dotąd niepokazywane; do buddyzmu, przenikającego i kreującego niemal każdy element życia i kultury Japończyków, stanowiący klucz do jej i ich zrozumienia; do rzemiosła artystycznego. W przestrzeni Galerii Europa – Daleki Wschód po raz pierwszy w historii Muzeum Manggha zaistnieje – jak w mieszkaniu Jasieńskiego – sztuka japońska i chińska, polska i europejska, dawna i nowa.

Kuratorka: dr hab. Anna Król

Źródło: materiały prasowe Muzeum

fot. pinacoteca.pl