Lekkość i wyrafinowanie, charakterystyczne dla rokokowego stylu, widoczne są we wszystkich dziedzinach sztuki XVIII wieku – od architektury, poprzez malarstwo, rzemiosło artystyczne po muzykę. Goście Zamku Królewskiego na Wawelu mogą tego doświadczyć, odwiedzając Gabinet Porcelanowy – nową część ekspozycji stałej Zamku, prezentującej największą w Europie Środkowej kolekcję miśnieńskiej porcelany.

Opowieść o białym złocie (jak zwykło się kiedyś mówić o porcelanie) została rozwinięta dzięki nowej wystawie czasowej Wspaniałość rokoka. Miśnieńskie figurki porcelanowe Johanna Joachima Kaendlera, prezentującej nieudostępniane publicznie dzieła tytułowego mistrza, pochodzące z prywatnych kolekcji europejskich.

Wystawa w Zamku Królewskim na Wawelu przypomni o Kaendlerze nie tylko znawcom, ale również szerokiemu gronu miłośników miśnieńskiej porcelany. Dzięki tej wystawie możemy wniknąć głębiej w twórczość mistrza królewskiej porcelany, który został zatrudniony przez Augusta Mocnego jako jego nadworny rzeźbiarz i modeler w miśnieńskiej manufakturze. Pracował tam aż do śmierci w 1775 roku. To właśnie z tym artystą jest związany najświetniejszy okres działalności zakładu w Miśni. Wawelski pokaz jest swego rodzaju hołdem złożonym Kaendlerowi oraz pierwszą w historii monograficzną wystawą twórcy.

Na wystawie znajdzie się ponad 230 rzeźb wypożyczonych z prywatnych europejskich kolekcji oraz muzeów. – Prezentujemy pełen przepychu, wielobarwny dwór Wettynów z eleganckimi damami, kawalerami oraz oczywiście mopsami. Mamy także kochanków przyłapanych w czasie schadzek i aktorów Comedii dell’arte. Figury Chińczyków, Japończyków, Persów czy Turków opowiadają o fascynacji Dalekim i Bliskim Wschodem. Nie zabraknie też reportażu z ulic Europy – przedstawień rzemieślników, ulicznych sprzedawców, a nawet żebraków – opowiada Dorota Gabryś, współkuratorka ekspozycji.

Ekspozycja w Sali Kolumnowej towarzysząca Gabinetowi Porcelanowemu oszałamia rozmachem aranżacyjnym. Autorami projektu są Pier Luigi Pizzi – światowej sławy reżyser operowy i projektant kostiumów teatralnych, tworzący m.in. dla La Scali, oraz Massimo Pizzi Gasparon Contarini – architekt, scenograf, reżyser światła i reżyser operowy. Wystrój nawiązuje do najlepszych tradycji sceny operowej.

Kuratorki: Dorota Gabryś i dr Claudia Bodinek

Źródło: materiały prasowe Zamku Królewskiego na Wawelu

fot. pinacoteca.pl