Przez setki lat, szklane wyroby były uważane za dekoratywne bądź użytkowe. Adriano Berengo, założyciel Studia Berengo na Murano postanowił zmienić tę opinię, zapraszając wielu wybitnych współczesnych artystów z różnych dyscyplin sztuki, od rzeźbiarzy po muzyków z całego świata, do współpracy z weneckimi mistrzami szkła. Inicjatywa ta stara się ukazać wszechstronność i piękno materiału, jakim jest szkło, przez pryzmat sztuki współczesnej.
Według artysty Koena Vanmechelena, jednego z kuratorów wystawy: Filozofią Glasstress jest tworzenie dialogu między sztuką tradycyjną i współczesną, powiązanie dwóch pozornie różnych światów, by podkreślić znaczenie zachowania tradycyjnych technik rzemieślniczych w obliczu nowoczesnej technologii i masowej produkcji. Współpracując z dmuchaczami szkła Murano, współcześni artyści mogą eksperymentować z historycznymi metodami szklarskimi, czego efektem są unikalne i innowacyjne dzieła sztuki. Jednocześnie mistrzowie szkła mogą poszerzyć swoje umiejętności oparte na tradycyjnych technikach, wprowadzając nowe pomysły czy testując inne podejścia do swojego rzemiosła.
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie we współpracy z Fundacją Berengo prezentuje dzieła dwudziestu sześciu artystów z całego świata, którzy zaproszeni do Wenecji stworzyli niezwykłe dzieła zarówno w sensie ich urody jak i koncepcji.
Artystki i artyści: Ai Weiwei (Chiny), Vanessa Beecroft (Włochy), Monica Bonvicini (Włochy), Hussein Chalayan (Cypr), Judy Chicago (USA), Matt Collishaw (Wielka Brytania), Petah Coyne (USA), Endless (Wielka Brytania), Josepha Gasch-Muche (Niemcy), Kendell Geers (Południowa Afryka), Maurycy Gomulicki (Polska), Karen LaMonte (USA), Massimo Lunardon (Włochy), Vik Muniz (Brazylia), Hans Op de Beeck (Belgia), Javier Pérez (Hiszpania), Jaume Plensa (Hiszpania), Laure Prouvost (Francja), Maria Grazia Rosin (Włochy), Thomas Schütte (Niemcy), Sean Scully (Irlandia), Elmar Trenkwalder (Austria), Koen Vanmechelen (Belgia), Joana Vasconcelos (Portugalia), Xawery Wolski (Polska), Fred Wilson (USA), Erwin Wurm (Austria).
Twórcy biorący udział w wystawie nawiązali do takich kwestii jak: degradacja otoczenia, malejąca bioróżnorodność, niszczenie lasów deszczowych, pandemia, kolonializm, feminizm, nierówności rasowe, systemy totalitarne, a także inne bardziej subtelne systemy kontroli społecznej. Szklane dzieła sztuki symbolizują żywioły wody, powietrza, ognia i ziemi, które reprezentują życie. Szkło przypomina nam również o kruchości naszej planety. Napięcia i konflikty obecne w naszej części świata są umiejętnie oddane w materiale.
Wszystkie prace artystyczne zamówione przez Berengo Studio wykonane zostały w historycznej hucie szkła na Murano. Weneckie żyrandole i szklane wyroby zawsze były bardzo cenionymi i luksusowymi produktami wyrażającymi bogactwo i siłę miasta od czasów średniowiecza. Jednakże Fundacja Berengo, założona w 1989 roku i inspirowana amerykańskim ruchem Glass Movement, a przede wszystkim eksperymentalnymi działaniami Peggy Guggenheim, które przeniosła idee sztuki szkła do sztuki współczesnej, pragnie odnowić tradycyjną technikę we współpracy z współczesnymi artystami.
Wśród uczestników projektu znaleźli się również dwaj polscy autorzy: Maurycy Gomulicki i Xawery Wolski, którzy po raz pierwszy stworzyli szklane prace, nawiązujące do tematów animalistycznych i natury.
Kuratorzy: Adriano Berengo, Eulalia Domanowska, Koen Vanmechelen
Źródło: materiały prasowe PGS Sopot
fot. materiały prasowe PGS Sopot