Mizuno Toshikata (1866–1908) to jeden z najwybitniejszych japońskich twórców grafik o tematyce historycznej, kontynuator tradycji zapoczątkowanej przez jego poprzedników – Utagawę Kuniyoshiego i Tsukiokę Yoshitoshiego. Działał pod koniec okresu Meiji (1868–1912). Opracowywał niezliczone tryptyki przywołujące wspaniałą przeszłość Japonii w czasie, gdy zachodziła potrzeba umacniania w narodzie dumy z własnej historii i państwowości.
Do przygotowania ekspozycji udostępniono kuratorom ponad 200 drzeworytów (a także kilka obrazów i szkiców) artysty. Większość obiektów pochodzi z nieustająco wzbogacanej kolekcji Raymonda Milewskiego, a także ze zbiorów Adriana Ciceu i Ioana Paula Colty. Wszystkie aktualnie znajdują się w Rumunii.
Wśród udostępnionych drzeworytów można znaleźć wszystkie najważniejsze dzieła definiujące karierę artystyczną Toshikaty. W zamyśle kuratorskim wystawę podzielono na cztery części: grafiki historyczne, drzeworyty poświęcone wojnie chińsko-japońskiej, przedstawienia pięknych kobiet oraz kuchi-e – barwne drzeworyty zamieszczane jako frontyspisy w książkach lub czasopismach.
Pierwsza część będzie obejmować niektóre z najbardziej zachwycających tryptyków autorstwa artysty, ukazujące legendarne postacie takie jak na przykład Katō Kiyomasa czy Satō Tadanobu. Będzie tu można także zobaczyć grafiki z wydawanych jako książki serii Oświata moralna w barwnych obrazach (Nishiki-e shūshindan) oraz Budujące przykłady wzniosłych aspiracji (Kyōdō risshi no motoi).
W części drugiej – największej ze względu na to, że Toshikata stworzył znaczną ilość prac w tym gatunku – zobaczymy drzeworyty bijin-ga z najpopularniejszych serii artysty, w tym Wybór trzydziestu sześciu piękności (Sanjūroku kasen), Codzienną praktykę ceremonii herbacianej (Chanoyu nichinichi gusa), Piękności naszych czasów (Imayō bijin) czy Modę na każdą porę roku – piękności stolicy (Mitsukoshi gonomi; Miyako no nishiki). Większość z tych grafik można także zakwalifikować do kategorii fūzoku-e – przedstawień obyczajowych.
Część trzecia to spektakularne tryptyki przedstawiające wojnę chińsko-japońską. Grafiki te w chronologicznym porządku będą ilustrowały najważniejsze momenty wojennej pożogi. Wreszcie ostatnia część ekspozycji zawierać będzie drzeworyty kuchi-e tworzone przez artystę jako frontyspisy do powieści autorstwa pisarzy przebijających się do publicznej świadomości w późnym okresie Meiji, takich jak Yamada Bimyō (1868–1910), Kōda Rohan (1867–1947), Futabatei Shimei (1864–1909), Izumi Kyōka (1873–1939) czy Ozaki Kōyō (1868–1903).
Kuratorzy: Ioan Paul Colta, Joanna Haba
Źródło: materiały prasowe Muzeum Manggha