Unikalny styl artystki cechuje się z jednej strony odwołaniami do klasycznej rzeźby figuralnej, znanych nam z historii sztuki popiersi czy głów, a z drugiej strony silnie czerpie z kultury nowoczesnej i współczesnej, z mody, filmu, sztuki czy popkultury, także tej japońskiej.
Wystawa Cosmic Generation śledzi przenikające się w pracach Agaty Agatowskiej zachodzące na różnych poziomach procesy ewolucji. Pierwszy z nich to ewolucja formy. Artystka, biorąc istniejące rzeźby, poddaje je modyfikacjom i tworzy ich kolejne zaskakujące transformacje. Niegdyś do tych eksperymentów stosowała camerę obscurę, potem zakłócenia sygnału telewizyjnego, dziś poddaje je obróbce cyfrowej. Ten proces może się wydawać rodzajem mozolnego, stałego, liniowego postępu, jednak Agatowska potrafi nas zaskoczyć, wprowadzając elementy humorystyczne, ujawniając aspekt chaosu, który jest nieodłącznym elementem każdego działania. Kolejna ewolucja w pracach artystki rozgrywa się na poziomie wizji kobiecości. Postacie stworzone przez Agatowską, dumnie wyprostowane, z uniesioną głową patrzą nam w twarz, opancerzone zbrojami inspirowanymi kolekcjami Thierry’ego Muglera czy Alexandra McQueena. Ale też z uszami Myszki Miki. Są to reprezentantki nowego pokolenia kobiet, kobiet sprawczych i zespolonych ze zdobyczami przyszłości.
Jednocześnie Agatowska śmiało czerpie inspiracje z kultury japońskiej, na wystawie nie zabraknie elementów kawaii ani inspiracji takimi artystami jak Yoshitomo Nara, czy Takashi Murakami. Wystwa jest też okazją do obejrzenia zupełnie nowych prac, przygotowanych specjalnie na wystawę w Muzeum Manggha.
Kuratorka: Barbara Trojanowska
Źródło: materiały prasowe Muzeum Manggha
fot. pinacoteca.pl