Budowanie prywatnej kolekcji dzieł sztuki ma różne uwarunkowania i innymi motywami jest wiedzione. Gdy sztuka przez lata gromadzona przez kolekcjonera jest w dodatku jego wielką miłością, to zebrane obiekty nabierają jeszcze jednego znaczenia – sentymentalnego. Zygmunt Karolak (1905–1999), malarz, absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, uczeń Wojciecha Weissa, przez całe życie poszukiwał i uskuteczniał swoją wizję kolekcji idealnej, składającej się w głównej mierze z japońskich drzeworytów, ale też z innych dzieł, powstałych w bliższym nam, bo zachodnioeuropejskim kręgu kulturowym. Prace te, nabywane czasami na drodze uważnych poszukiwań, czasami na skutek zbiegów okoliczności, były przez kolekcjonera traktowane z należytą pieczołowitością i troską.
Zgromadzone przedmioty były przez kolekcjonera usystematyzowane i odpowiednio zabezpieczone, tak by przetrwały w nienaruszonym stanie. Jego oraz jego spadkobierców intencją było zachowanie zbioru w integralnym stanie i nierozdzielanie go. Muzeum Manggha w 2024 roku wzbogaciło zasób swojej kolekcji o bezcenny zbiór drzeworytów japońskich ukiyo-e oraz w stylu shin-hanga, które przez całe swoje życie gromadził Zygmunt Karolak. Drzeworyty w większości pochodzą z okresu Meiji (1863–1912), wśród autorów kompozycji pojawiają się największe nazwiska przedstawicieli dawnej sztuki japońskiej, takie jak Kunisada, Koson, Kunichika, Kuniyoshi, czy wreszcie Hokusai i Hiroshige. Wśród prac przedstawienia pięknych kobiet bijin, ilustracje do opowieści o księciu Genjim, czy przedstawienia z cyklu Skarbiec wiernych wasali (Chūshingura).
Wystawa Ars Longa to syntetyczna próba zaprezentowania odbiorcy tych najważniejszych prac, które będzie można oglądać zgodnie z podziałem na podrozdziały. To także opowieść o tym, jaką umowną drogę przemierza dzieło sztuki, nim trafi do przestrzeni ekspozycyjnej i będzie oglądane z tym samym zachwytem co kiedyś, gdy patrzyły na nie oczy kolekcjonera.
Kuratorki: Katarzyna Maleszko, Dominika Górowska
Źródło: materiały prasowe Muzeum Manggha
fot. fragment pracy prezentowanej na wystawie / materiały prasowe Muzeum Manggha