Na trzech piętrach Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie zaprezentowano prace blisko stu osób artystycznych. Ekspozycja obejmie dzieła reprezentujące różne formy wyrazu, od malarstwa i rzeźby po instalacje, performance oraz sztukę multimedialną.
Wystawa, przygotowana przez kuratorski kolektyw SemFem ma na celu nie tylko prezentację twórczości artystek feministycznych, ale także głębsze zrozumienie roli, jaką feminizm odgrywa w kształtowaniu współczesnej sztuki polskiej. Wydarzenie to stwarza unikalną okazję do refleksji nad wpływem ruchów feministycznych na sztukę, kulturę i społeczeństwo w Polsce.
Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej prezentuje sztukę stanowiącą materialny dowód międzypokoleniowej solidarności feministycznej. Jej tytuł odwołuje się do postulatu całego życia wyrażonego przez Zofię Nałkowską w wystąpieniu wygłoszonym w 1907 roku na I Zjeździe Kobiet. Poprzez odniesienia do współczesnych emancypacyjnych praktyk artystycznych, ekspozycja interpretuje całe życie jako współistnienie, wymianę i współzależność. Całe życie oznacza zwrot w stronę etyki troski i nowej wspólnoty, w której obowiązują zasady wzajemności. Jest też wyjściem poza patriarchalny kult postępu i neoliberalne podporządkowanie wszelkich form życia i wiedzy logice rynku.
Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej przedstawia rozwój aktywizmu emancypacyjnego w czasach PRL-u, w okresie transformacji ustrojowej i we współczesnej Polsce. Wystawa opowiada o sztuce feministycznej w Polsce poprzez trzy rozdziały odpowiadające strukturze galerii. W sekcji Sama siebie zaprezentowane zostały prace, które odwołują się do problemu kobiecego podmiotu w sztuce – zarówno tożsamości kobiety-artystki, jej usytuowania w patriarchalnym systemie sztuki, a także wizualnej reprezentacji kobiet. Artystki przechwytując i przekraczając istniejące narracje o kobiecym podmiocie poruszają tematy takie jak ucieleśnienie, seksualność czy duchowość.
Sekcja SysteMy pokazuje uwikłanie w systemy władzy, takie jak państwo, rodzina czy religia, oraz ograniczenia narzucane kobietom i innym mniejszościom w sferze publicznej – zarówno w socjalizmie jak i kapitalizmie. Ta część wystawy prezentuje sztukę feministyczną jako działalność aktywistyczną i interwencyjną nakierowaną na zmianę. Wskazuje na praktyki demokratyzacji społeczeństwa i sprzeciwiania się nierównościom. Prace dotyczą społecznych i politycznych ograniczeń związanych ze stereotypami płciowymi, prawami reprodukcyjnymi, przemocą ekonomiczną, uprzedmiotowieniem ciała i konsumpcjonizmem.
Część Wspólnoty opowiada o potencjalnych przyszłościach – o praktykowaniu i projektowaniu wspólnot, które proponują alternatywę dla neoliberalnego kapitalizmu. Pokazane tutaj realizacje dowartościowują działania kolektywne oraz kluczowe dla podtrzymywania wspólnot prace niewidzialne tradycyjnie wykonywane przez kobiety: prace opiekuńcze, reprodukcyjne i afektywne. Strategie oporu dokumentuje sekcja Trybuna, na której zebrane zostały materiały z protestów, zarówno tych dotyczących praw reprodukcyjnych, jak i kobiecych protestów o podłożu ekonomicznym.
Osoby artystyczne: Magdalena Abakanowicz / Edna Baud / Anna Baumgart / Ewa Bloom Kwiatkowska / Agata Bogacka / Pamela Bożek, Zaira Avtaeva, Khava Baskhanova, Liana Borchashvilli, Ayna Maltsagova, Zalina Tavgereeva, Makka Visengirieva / Karolina Breguła / Urszula Broll / Agnieszka Brzeżańska / Bogna Burska / Ewa Ciepielewska / Cipedrapskuad (Dominika Olszowy i Maria Toboła) / C.U.K.T. Centralny Urząd Kultury Technicznej (Rafał Ewertowski, Mikołaj Robert Jurkowski, Artur Kozdowski, Jacek Niegoda, Maciej Sienkiewicz, Piotr Wyrzykowski) / Martyna Czech / Iwona Demko / Marta Deskur / Monika Drożyńska / Olga Dziubak / Efka_s (Ewa Potocka) / Barbara Falender / Teresa Gierzyńska / Good Girl Killer (Magda Jędra i Anna Steller) / Katarzyna Górna / Justyna Górowska / Grupa Sędzia Główny (Aleksandra Kubiak i Karolina Wiktor) / Aneta Grzeszykowska / Małgorzata Gurowska / Izabella Gustowska / Dobro Hada-Jasikowska / Elżbieta Jabłońska / Anna Janczyszyn-Jaros / Zuzanna Janin / Edka Jarząb / Marzena Kawalerowicz / Dominika Kowynia / Ola Kozioł / Barbara Kozłowska / Katarzyna Kozyra / Elka Krajewska / Zofia Kulik / Ewa Kuryluk / Anna Kutera / Anka Leśniak / Zbigniew Libera / Natalia LL / Kasia Malejka / Cecylia Malik / Monika Mamzeta / Jolanta Marcolla / Małgorzata Markiewicz / Martyna Miller / Małgorzata Mirga-Tas / Magda Moskwa / Iwona Teodorczuk-Możdżyńska / Teresa Murak / Ania Nowak / Hanna Nowicka / Irena Nawrot / Dorota Nieznalska / Anna Okrasko / Paulina Ołowska / Anna Orbaczewska / Ewa Pachucka / Ewa Partum / Joanna Pawlik / Maria Pinińska-Bereś / Krystyna Piotrowska / Plenum Osób Opiekujących Się (Katarzyna Kania, Weronika Morawiec, Adu Rączka, Anna Steller, Dorota Walentynowicz, Anna Witkowska) / Anna Płotnicka / Dorota Podlaska / Aleka Polis / Eliza Proszczuk / Mariola Przyjemska / Joanna Rajkowska / Alicja Rogalska / Beata Rojek, Sonia Sobiech, Zofia Reznik / Marta Romankiv / Filipka Rutkowska / Jadwiga Sawicka / Ala Savashevich / Jana Shostak / Aleksandra Ska / Agata Słowak / Alina Szapocznikow / Adela Szwaja / Teresa Tyszkiewicz / Wiola Ujazdowska / Alicja Wahl / Bożena Wahl / Krzysztof Wodiczko / Zorka Wollny / Julia Woronowicz / Ewa Zarzycka / Agata Zbylut / Liliana Zeic / Alicja Żebrowska / Paweł Żukowski / Hanna Żuławska
Kolektyw kuratorski: SemFem: Anka Leśniak, Karolina Majewska-Güde, Paulina Olszewska, Agnieszka Rayzacher, Dorota Walentynowicz
Źródło: materiały prasowe PGS Sopot
fot. Adrian Sokołowski / PGS w Sopot
fot. Tomasz Maryks / PGS Sopot