Muzeum Manggha po raz pierwszy zaprezentuje zbiór czarno-białych drzeworytów sumizuri-e pochodzących z daru prywatnego kolekcjonera i miłośnika tradycyjnej sztuki japońskiej. W 2019 roku Ei Nakau, znawca i promotor majestatycznych kompozycji ukiyo-e, zdecydował się przekazać Muzeum swój zbiór trzech albumów z serii Sto widoków góry Fudżi autorstwa Katsushiki Hokusaia. Decyzją ofiarodawcy drzeworyty miały zostać rozszyte i zaprezentowane odbiorcom jako osobne dzieła sztuki. Sięgamy po ten fascynujący zbiór, by przyjrzeć się najciekawszym pracom, które wyszły spod ręki Hokusaia, najsławniejszego bodaj drzeworytnika japońskiego. 

Seria Sto widoków góry Fudżi (Fugaku hyakkei) z kolekcji Muzeum Manggha pochodzi najprawdopodobniej z drugiego wydania drzeworytów monochromatycznych Hokusaia, które ukazują różne oblicza góry. Publikacja ta, datowana na drugą połowę lat siedemdziesiątych XIX wieku, ukazała się nakładem domu wydawniczego Eirakuya Tōshirō. W skład trzytomowego zbioru wchodzą łącznie 102 kompozycje, zarówno jedno-, jak i dwustronicowe, których cechą wspólną jest to, że przedstawiają górę Fudżi widzianą każdorazowo z innego punktu obserwacyjnego, w innym anturażu, wśród innego otoczenia. To już kolejne podjęcie próby zmierzenia się z tematem góry przez artystę – w latach 1830–1832 Hokusai opublikował serię kolorowych drzeworytów Trzydzieści sześć widoków góry Fudżi, ze słynnymi kompozycjami takimi jak Pod wielką falą w Kanagawie, Delikatny wiatr, piękny poranek czy Burza poniżej szczytu [góry]. 

Opieka kuratorska: Dominika Górowska

Źródło: materiały prasowe Muzeum Manggha

fot. fragment pracy prezentowanej na wystawie / materiały prasowe Muzeum Manggha