To przekrojowa prezentacja twórczości Zuzanny Szary, w której spotkamy znakomite, głęboko emocjonalne i symboliczne, nowe prace. Wystawa reprezentatywnie pokazuje jej twórczość, więc zobaczymy obrazy powstałe na przestrzeni ostatnich lat. Na zebrane w ms44 prace, powinniśmy spojrzeć poprzez współczesną ideę, dość enigmatyczną jeszcze, „Nowego Romantyzmu”, swobodnie wyrażoną na wystawie językiem malarskiego ekspresyjnego obrazowania i obecną w warstwie narracyjnej. To swoisty, nie tylko dla artystki i znacznie szerszy ikonograficzny zbiór pojęć, symboli i zapożyczeń, użytych dla wyrażenia obawy przed tym, co nadchodzi, lęku przed narastającym rozedrganiem porządku współczesnego świata. I przeczuwanym brakiem kontroli nad przyszłością.
Tytuł wystawy Dusiołek albo Sen Baby Jagi zapowiada mistyczną i nieoczywistą choć refleksyjną podróż, poprowadzoną w przestrzeni znaczeń, pomiędzy baśniowym Bolesławem Leśmianem, pre romantycznym malarzem Johannem Heinrichem Füssli a widmowym Derridą. To równocześnie mistyczna opowieść o świecie zwierząt i naturze, afirmująca je, czytana jako misteryjne zejście do podziemia, w którym konfrontujemy się z przemijaniem i śmiercią.
Zuzanna Szary mówi: „Moje prace skupiają się na opowiadaniu historii bliskości. Bliskości nieoczywistej, między gatunkami, a nawet ze światem nieożywionym. Prawda o nas samych jest ukryta w tej bliskości, na przykład między ręką a stołem, między powietrzem a ciałem, zwierzętami a ludźmi.”
Malarstwo Zuzanny Szary stwarza przestrzeń dla refleksji, ich głębokość jest naturalnie zależna od wymiaru i powagi naszego własnego zaangażowania, nietrudno jednak zauważyć, że te piękne, często niepokojące prace budujące pozór całości, komplementarności dostrzegalnego świata, ujawniają fundamentalne pęknięcie w samym porządku rzeczywistości, w naszym istnieniu, czyli obecność derridiańskiego widma „Widma są bowiem zawsze tutaj, nawet jeśli nie istnieją, nawet jeśli już ich nie ma, nawet jeśli jeszcze ich nie ma. Gdy tylko otwieramy usta i zaczynamy mówić, dają nam one do przemyślenia owo <tutaj>”.
Zuzanna Szary i jej podobni twórcy, obejmują ziemię w części opuszczoną, nawiedzaną przez bezcielesne widma, ale z rzadkim przywilejem stworzenia czegoś nowego, zgodnie z tym jak powiedział Mircea Eliade, że osiedlanie się w jakiejś krainie, jest równoznaczne ze stworzeniem nowego świata. Oby tak się stało.
Kurator: Andrzej Pawełczyk
Źródło: materiały prasowe Galerii Miejsce Sztuki 44