Dokąd udaje się duchowny, który stracił wiarę? Myślę, że jedzie do świętych dla siebie miejsc – opowiada Alex Urban o początkach pracy nad cyklem prezentowanym w Galerii LETO. Wyjaśnia w ten sposób scenerię tych specyficznych rodzajowych scen. Ich bohaterowie nie grają jednak głównych ról. Nie są również wtopieni w scenerię otaczających je muzealnych wnętrz. Tych z kolei nie da się prosto zakwalifikować jako tła – są dodatkowym aktorem, nie tylko miejscem akcji. Zajęcia, którym oddają się postacie, są aż nadto autonomiczne. Jednocześnie istnieje (za sprawą malarskiej perspektywy i polityki punktów widzenia) wyraźne połączenie pomiędzy planem, na którym operują figury i przestrzenią obserwatora, zatem – nawet jeśli to fantazja, to daje złudzenie przemalowanego zdjęcia. Charakterystyczna dla artystki skapująca lub spływająca farba zmienia to na co patrzymy z powrotem w malowidła.
Krążąc wśród arcydzieł w odnowionych niedawno galeriach drezdeńskiego Zwingeru, niekończących się amfiladach paryskiego Luwru czy przechadzając się po najbardziej znanych przestrzeniach sztuki współczesnej, artystka zastanawia się nad znaczeniem własnej pracy, która dziś może wydawać się wręcz bezsensowna w obliczu wydarzeń pchających świat na skraj przepaści. Podgląda osoby, które jak ona, przemierzają sale wystawowe. Przechodzą obok obrazów, które – pozbawione komentarza – muszą wydawać się im abstrakcyjne, dawno bowiem straciły łączność z odżywiającym je kontekstem. Czego tu szukają? Co widzą, omiatając wzrokiem najbardziej nawet ikoniczne przedstawienia, które powstały przed stu, dwustu, czterystu laty? A co jeśli stworzono je przed chwilą? Czy coś to zmienia? Co myślą patrząc na rzeźby Rodina, obrazy Rafaela, Giorgione? Czy widzą coś więcej wpatrując się w wideo Angeliki Markul?

Kryzys światowego bezpieczeństwa – pierwszy od blisko stulecia tak mocno dotyczący nas multi-kryzys, obejmujący jednocześnie zagrożenia ekologiczne, ekonomiczne i polityczne – to zaledwie niepokojące, podskórne tło tych obrazów.

To wystawa o poszukiwaniu siebie i poszukiwaniu innych. Sztuka jest dla tego poszukiwania, tylko i aż, bezpieczną przestrzenią.

Tekst: Anna Mituś

Źródło: materiały prasowe Galerii Leto

Galeria LETO: ul. Dzielna 5, Warszawa

fot. prace artystki prezentowane na wystawie / źródło materiały prasowe Galerii Leto

  1. Junge und alte Meister, 2023 r.
  2. Message, 2023 r.
  3. Dział sztuki antycznej, 2024 r.
  4. Wizyta w muzeum, 2023 r.