Wystawa Spanie i czuwanie to pierwsza przekrojowa prezentacja pandemicznych obrazów Karoliny Jabłońskiej, powstałych w czasie lockdownów 2020 roku. Dziś, po pięciu latach, te rozproszone po prywatnych kolekcjach prace wracają do wspólnego wnętrza, pozwalając widzom na nowo przyjrzeć się emocjom i doświadczeniom z czasu globalnej izolacji. Wystawa, zrealizowana we współpracy z Collectors Foundation.

Choć obrazy powstały w realiach 2020 roku, nie są prostym zapisem chwili. Artystka przetwarza doświadczenie pandemii w uniwersalny język malarski, balansując między dramatem a groteską. W jej pracach widać zarówno dystans i humor, jak i głęboko ludzką próbę poradzenia sobie z kryzysem. Charakterystyczne dla niej przerysowanie – niemal hiperbolizująca przesada – staje się narzędziem diagnozy psychicznego stanu wspólnoty.

W czasie, gdy galerie i muzea pozostawały zamknięte, obrazy Jabłońskiej niemal natychmiast trafiły do prywatnych kolekcji – nie tylko jako inwestycje, ale jako emocjonalne lustra epoki. Dziś, zebrane w jednym miejscu, tworzą wizualny dziennik czasu, który dopiero zaczynamy rozumieć.
Spanie i czuwanie
 to nie tylko wystawa – to wspólne spojrzenie w przeszłość, zanim całkowicie zamkniemy ją w archiwum pamięci. To zaproszenie, by na moment zatrzymać się między snem a czuwaniem, między wspomnieniem a teraźniejszością.

Prezentowane prace pochodzą z kolekcji: Folta Collection, Dariusza Kłosińskiego, Magdaleny Kot-Szczepańskiej, Sylwii i Piotra Krupów, Tomasza Pasieka, Adriana Słupskiego, Agnieszki i Dariusza Szymczak – Galeria HOS oraz innych prywatnych kolekcji.

Kuratorka: Maja Demska

Źródło: materiały prasowe Krupa Art Foundation