Śliwka 20+20 to wystawa poświęcona jednej z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiego projektowania graficznego – Karolowi Śliwce. Prezentuje wybór 20 znaków graficznych oraz 20 plakatów – ikonicznych projektów, które kształtowały wizualną tożsamość PRL-u i na stałe zapisały się w historii polskiej grafiki użytkowej.
Karol Śliwka urodził się 16 października 1932 roku w Harbutowicach. Ukończył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zawodowym debiutem było dla niego uczestnictwo w ogólnopolskim konkursie na projekty graficzne opakowań papierosów, ogłoszonym w 1957 roku. Otrzymał w nim pierwszą nagrodę za opakowanie papierosów „Syrena“. Od początku lat sześćdziesiątych brał udział w serii konkursów. Zdobył wiele nagród, niejednokrotnie otrzymując wszystkie trzy pierwsze miejsca i tym samym deklasując pozostałych uczestników. W następstwie tych sukcesów Karol Śliwka zaczął otrzymywać dziesiątki zleceń. Realizował projekty opakowań, znaczków pocztowych, okładek, plakatów i etykiet.
W 1969 roku Śliwka zdobył Złoty Medal na II Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach za projekt „Październik – miesiącem oszczędności“, który opierał się na jednym z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce znaków – PKO. Karol Śliwka zaprojektował ponad 400 znaków graficznych (m.in. Warszawska Fabryka Mydła i Kosmetyków „Uroda“, 1967; Fabryka obuwia „Kobra“, 1967; Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1973; Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, 1988; Instytut Matki i Dziecka, 1980; Biblioteka Narodowa, 1990). Karol Śliwka zmarł 10 września 2018 roku w Cieszynie. Jego znaki do dziś funkcjonują w przestrzeni publicznej, a twórczość inspiruje kolejne pokolenia projektantów.
Kurator: Patryk Hardziej
Źródło: materiały prasowe Galerii Sztuki Wozownia