Od średniowiecza po czasy współczesne figura świętej Agaty męczennicy prezentuje napięcie między cielesnym cierpieniem a duchowym wyniesieniem, między przemocą a świętością, między kobiecością a jej radykalnym przekroczeniem. Na wystawie Piersi królowej utoczone z drewna legenda świętej, za pomocą narzędzi jakie daje sztuka współczesna, zostaje odczytana na nowo, z uwzględnieniem perspektywy społecznej i kulturowej.

Ikonografia świętej Agaty stanowi jedno z najbardziej wyrazistych i jednocześnie ambiwalentnych przedstawień kobiecego ciała w tradycji chrześcijańskiej. Ukazywana jest w towarzystwie okaleczających ją oprawców, lub – zdecydowanie częściej – z atrybutem w formie odciętych piersi niesionych na tacy. Od średniowiecza po czasy współczesne figura świętej męczennicy prezentuje napięcie między cielesnym cierpieniem a duchowym wyniesieniem, między przemocą a świętością, między kobiecością a jej radykalnym przekroczeniem. W centrum tej symboliki znajdują się piersi, jako znak płci, źródło życia, obiekt pragnienia i przyjemności, a zarazem miejsce strachu i bólu, egzekwowania władzy, kary i kontroli.

W tradycyjnej hagiografii męczeństwo św. Agaty, z punktem kulminacyjnym w postaci obcięcia piersi, funkcjonuje jako potwierdzenie duchowej siły kobiety, która nie ulega pokusie i pozostaje wierna Chrystusowi mimo fizycznej tortury.

Na wystawie Piersi królowej utoczone z drewna legenda świętej, za pomocą narzędzi jakie daje sztuka współczesna, zostaje odczytana na nowo, z uwzględnieniem perspektywy społecznej i kulturowej. Impulsem do stworzenia projektu stało się nadanie starożytnej świętej rangi symbolu walki z przemocą ze względu na płeć.

Katolicka święta stała się symbolem buntu przeciwko patriarchatowi. Organizacje kobiece rozpoczęły kampanie społeczne przeciwko przemocy z wykorzystaniem figury świętej męczenniczki. Ich przedstawicielki zaczęły mówić otwarcie, że należy obalić narrację o Agacie, która zawsze była uważana za symbol czystości, a nigdy nie była identyfikowana jako silna kobieta, podczas gdy to ona jako jedna z pierwszych powiedziała „nie”, stając się przykładem wolności, buntu i odwagi.

W konsekwencji tych wydarzeń historia oporu, cierpienia i ostatecznego uświęcenia Agaty Sycylijskiej, interpretowana jako wyraz siły kobiet w obliczu ucisku, walki o sprawczość i upodmiotowienie, wykracza poza swoje historyczne i religijne korzenie.

W ramach projektu Piersi Królowej utoczone z drewna legenda zostaje potraktowana jako materiał do interpretacji mechanizmów kulturowej kontroli nad kobiecym ciałem w społeczeństwie fallocentrycznym. Kobiece piersi, jako symbol seksualności, macierzyństwa, ale też ofiary i defeminizacji, odgrywają kluczową rolę w tej opowieści. Motyw ich amputacji staje się radykalnym gestem odebrania kobiecości, ale również, paradoksalnie, przekształcenia w postać ponadpłciową, dostępną zbawieniu.

Zaproszone do projektu artystki i artyści analizują złożone wątki związane z męczeństwem Agaty: od symboliki piersi, przez wszystkie etapy jej tortur, zagadnienie przymusowej seksualizacji świętych męczenniczek, aż po współczesne tropy związane między innymi z niebinarnością, cielesnością, duchowością.

Ponowne odczytanie tej historii oraz krytyczny dystans do opowieści o świętych męczenniczkach mają obalić dominujący przekaz, że cierpienie jest nie tylko naturalną, ale wręcz chwalebną częścią kobiecego życia, a jej ciało staje się głównym polem bitwy o godność.

Model, który gloryfikuje poddanie się cierpieniu, redukuje wartość kobiety do jej czystości, wyklucza również inne formy oporu i walki o sprawczość. Jedną z nich może być dziś społeczny aktywizm. Współczesne męczennice walcząc o wolność, prawa człowieka i sprawiedliwość społeczną nie kierują się ku transcendencji, ale ku zmianie: tu i teraz.

Tytuł wystawy został zaczerpnięty z tytułu wiersza Stanisława Grochowiaka.

Artyści i artystki: Iwona DemkoDorota HadrianSidsel Meineche HansenTherese HenningsenAgata JarosławiecAgata KonarskaIzabela SitarskaClaudia LomoschitzKateryna LysovenkoMonika MamzetaKristina MelnikOliwer OkręglickiKatarzyna PerlakMaria PlucińskaAla SavashevichMilena SoporowskaMałgorzata SzandałaMariya VasilyevaKaro ZacharskiAgata Zbylut

Kuratorki: Agata CukierskaKatarzyna Kalina

Źródło: materiały prasowe CSW Kronika