Wystawa Pan Pan RDK prezentuje prace urodzonego w Polsce, mieszkającego w Los Angeles Radka Szlagi. Czterdziestoczteroletni artysta znany jest przede wszystkim z malarskiej odwagi, która redefiniuje pojęcia humoru, złego smaku i neoekspresjonizmu, kluczowe dla rozwoju malarstwa na przestrzeni ostatnich czterech dekad. Ponieważ Szlaga funkcjonuje jednocześnie w dwóch rzeczywistościach – Stanach Zjednoczonych i Polsce epoki transformacji – jego twórczość jest również ceniona za umiejętność odzwierciedlania doświadczeń Polonii. Ta dychotomia jest chyba najlepiej widoczna w jego najnowszej pracy Decade of Decay [Dekada rozkładu].

Poznań zawsze był bliski sercu artysty i odegrał ważną rolę w rozwoju jego kreatywności i poczucia humoru. Szlaga ukończył z wyróżnieniem studia malarskie na Akademii Sztuk Pięknych oraz uzyskał tytuł doktora malarstwa na Uniwersytecie Sztuki w Poznaniu. Był też członkiem założonej w 2007 roku grupy Penerstwo, do której należeli również: Wojciech Bąkowski, Piotr Bosacki, Tomasz Mróz, Konrad Smoleński, Magdalena Starska i Iza Tarasewicz. Chociaż słowo penerstwo, oznaczające margines społeczny, posiada swoistą dla Poznania symbolikę, to dzięki staraniom Michała Lasoty grupa i jej członkowie wyruszali również poza miasto. Na początku działania, grupa nie miała jasno określonej estetyki, jednak Szlaga twierdzi, że była śmiałym posunięciem w próżni i samonapędzającą się machiną.

Wystawa Pan Pan RDK stara się ukazać ten fragment historii grupy, który wyróżnia się energią kapsuły czasu, poprzez technologiczne tropy i artefakty: nagrania audio i wideo czy kostiumy wykorzystywane w trakcie performensów. Część wystawy – parter i piwnica – poświęcona jest Penerstwu i prezentuje prace każdego z jej członków i członkiń, w tym również tajemniczą książkę Ziemiak Ziemek stworzoną przez Szlagę wspólnie z Wojciechem Bąkowskim. Z okazji wystawy, po raz kolejny prezentowana jest praca Magdy Starskiej z 2008 roku, Ice Melting, która wita odwiedzających galerię nieposkromionym, pełnym nadziei gestem.

Pokazywana w głównej przestrzeni wystawy seria prac Szlagi na tkaninach działa w podobny sposób jak jego prezentowane szkicowniki. Miejsca, których nie miałem zamiaru zobaczyć (2019–) to wielkoformatowe pamiętniki, również z miejsc, jakie istnieją jedynie w wyobraźni artysty. Powstały one w odpowiedzi na różne impulsy, pragnienia i przestrzenie. Wydają się one kontrastować z rzeźbami prezentowanymi na parterze (Różne bozie, 2018–2020), ale w duchu są do nich podobne, ponieważ również powstały z połączenia wielu różnych materiałów. Przerażenie i humor przeszłości ustępują tu być może miejsca poczuciu mądrości. Połączone w wystawie Pan Pan RDK, te dwa elementy tworzą manifest, który stanowi fundament udanej wystawy artysty w połowie kariery: wyraźną postawę dobrego, złego chłopca.

Kuratorka: Julia Marchand

Źródło: materiały prasowe Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu