Nurdle, fusy i ubrania martwych Europejczyków to wystawa zbiorowa poruszająca temat odpadów. Śmieci – nieodłączny produkt uboczny niemal każdej ludzkiej aktywności – stają się smutnym podsumowaniem współczesnego konsumeryzmu, nadprodukcji i określonych nawyków społecznych. Stanowią także świadectwo zagrożeń związanych z systemem gospodarczym opartym na ciągłym wykorzystywaniu i gromadzeniu. W ramach wystawy pojawią się również odniesienia do alternatywnych praktyk, które promują odpowiedzialność środowiskową oraz troskę o drugiego człowieka.
Wystawa podejmuje zagadnienie odpadów w możliwie szerokim spektrum, a jednocześnie w telegraficznym skrócie. Tytuł przybliża zakres tematyczny:
Nurdle to niewielkie plastikowe kulki – granulat używany przy produkcji przedmiotów z tworzyw sztucznych. Nazwane zostały „najgorszym toksycznym odpadem, o którym prawdopodobnie nigdy nie słyszałeś”. Produkowane są w ogromnej ilości, każdy transport tego półfabrykatu to ładunek zawierający tryliony sztuk. W tytule nurdle odnoszą się do skali kryzysu odpadowego i bezprecedensowej nadprodukcji.
Ubrania martwych Europejczyków to potoczna nazwa, jaką w Ghanie i Tanzanii określają swój towar ludzie trudniący się sprzedażą używanej odzieży docierającej do Afryki z Europy. Wynika ona ze zdziwienia faktem, że ubrania w dobrym stanie są wyrzucane. Termin odsyła do zagadnienia hiperkonsumpcji, jej nawyków i standardów (szybka moda, zaplanowana żywotność towaru) oraz „toksycznego kolonializmu”, czyli przerzucania odpadów z krajów Globalnej Północy do biedniejszych rejonów świata. Jednak ponownie używana odzież staje się tu również symbolem wszelkich praktyk mających na celu ograniczanie generowania odpadów (freeganizm, freecykling, reuse, upcykling).
Fusy stanowią figurę odsyłającą do wszelkiego rodzaju nieczystości, z którymi podejmujemy walkę tyleż codzienną, co skazaną w dłuższej perspektywie na porażkę. Reprezentują to wszystko, co nieuchronnie się wokół nas zbiera, gromadzi i nawarstwia: resztki w zlewie, kurz na meblach, „koty” w kątach, rupiecie w szufladach, włosy w odpływie prysznica, osad na zębach, brud za paznokciami, „farfocle” w pępku. To aspekt odpadów mniej globalny, bardziej jednostkowy, osobisty, a często nawet intymny.
Osoby artystyczne: Mateusz Choróbski, Paweł Czekański, Wojciech Gilewicz, Jerzy Kosałka, Agnieszka Kurant, Diana Lelonek, Tomasz Mróz, Dominika Olszowy, Anna Stiller, Weronika Wysocka
Kurator: Łukasz Kropiowski
Źródło: materiały prasowe GSW Opole