Wystawa łączy dwa równorzędne światy: obrazy, obiekty i instalacje Łukasza Dziedzica oraz teksty i dźwięk Justyny Tomskiej. Wybrzmiewa w niej opowieść o pamięci rodzinnej, ale i pamięci historycznej. Tak, jest to opowieść o pamięci, która przepływa z pokolenia na pokolenie niczym niewidzialna nić. Subtelnie oplata życie tych, którzy sami nie doświadczyli. Niepamiętający jako nosiciele śladów przemocy – to interesuje Tomską. Mechanizmy władzy i dominacji nad słabszymi – to temat przewodni w malarskiej refleksji Dziedzica. Obydwoje pracują z czymś, co Marianne Hirsch, literaturoznawczyni i pisarka, nazywa postpamięcią. Hirsch postpamięć opisuje w ten sposób: „W moim rozumieniu, postpamięć od pamięci odróżnia pokoleniowy dystans, a od historii głęboka osobista więź. Postpamięć jest silną i bardzo szczególną formą pamięci właśnie dlatego, że jej relacja wobec przedmiotu czy źródła jest zapośredniczona nie poprzez wspomnienia, ale wyobraźnię i twórczość.” (Żałoba i postpamięć, M. Hirsch)

Jest to pamięć dziurawa, uzupełniania na bieżąco, na potrzeby… no właśnie, na czyje potrzeby? „Wojna nigdy się nie kończy” – mówi Tomska w swoim tekście. Czemu tak mówi?

Z jej tekstem koresponduje Dziedzic pokazując obrazy, które balansują między dokumentalnym zapisem przemocy a metafizyczną opowieścią o jej korzeniach, skutkach i powtarzalności.

Nie kończy się to pierwsza wystawa otwierająca nowy cykl kuratorski Czytelny Obraz, zainicjowany przez Emilię Orzechowską w Galerii EL. Projekt opiera się na współpracy duetów artystycznych: twórców i twórczyń wizualnych z artystami i artystkami słowa – pisarzami, poetkami, dramaturgami. Celem cyklu jest stworzenie przestrzeni, w której obraz i słowo funkcjonują na równych prawach, uzupełniając się i wchodząc w dynamiczny, twórczy dialog. Czytelny Obraz to eksperyment kuratorski, który zakłada symbiotyczność i spójność ekspozycji – tekst nie tylko towarzyszy obrazom, ale również materializuje się w przestrzeni wystawy, stając się jej integralną częścią.

Kuratorka: Emilia Orzechowska

Źródło: materiały prasowe Galerii EL