Magdalena Ciemierkiewicz, pochodząca z niewielkiej wsi na granicy polsko-ukraińskiej, bada historię i kulturowe doświadczenia pogranicza jako część własnej tożsamości. Powstaje patchwork – wielobarwna tkanina łącząca osobiste wspomnienia i historię miejsca – składająca się z przydrożnych kapliczek, opustoszałych cerkwi, skrawków materiałów po babci, wspomnień dzieciństwa i śladów wielokulturowej przeszłości regionu.
Tytułowe wiano odwołuje się do dawnej tradycji wnoszenia posagu. Artystka ukazuje, jak ten symbol dawnych zwyczajów przeobraża się w kontekście współczesnych presji społecznych, migracji i patriarchalnych wzorców. Kontekstem do powstałych prac są zebrane przez artystkę herstorie kobiet – babek, sąsiadek i sióstr – splatające się z wieloetniczną historią regionu. Dla artystki wiano to nie biernie odziedziczony spadek, lecz rzeczywistość, którą stale przepracowuje.

Kluczowe w twórczości Magdaleny Ciemierkiewicz jest doświadczenie kulturowe pogranicza polsko-ukraińskiego oraz osobista perspektywa. Dotyka tematów takich jak wielowymiarowa tożsamość, historie kobiet oraz przenikanie się kultur i form duchowości. Pracuje także z kontekstem trudnego dziedzictwa historycznego i form pamięci. Wykorzystuje różne media, m.in. tkaninę, grafikę, wideo i głos. 

Kuratorka: Monika Rejman

Źródło: materiały prasowe Galerii Labirynt