Ekspozycja dedykowana jest Leonowi Podsiadłemu (1932–2020) wybitnemu współczesnemu artyście i wieloletniemu wykładowcy Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta) we Wrocławiu, którego zaskakujące formalnie rzeźby należą do fenomenów sztuki współczesnej. Monograficzny pokaz ponad dwudziestu wielomateriałowych form przestrzennych zorganizowany w przeszklonej Oranżerii Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku dopełniony został wideoinstalacją osnutą na bazie fotografii oraz zapisu filmowego Leona Podsiadłego z jego podróży statkiem do Gwinei, w której od 1965 do 1970 wykładał rzeźbę w École Nationale des Arts et Métiers w Conakry. Prof. Leon Podsiadły do końca życia utrzymywał liczne przyjaźnie z interdyscyplinarnymi artystami z Afryki, gościł ich w Polsce, rekomendował do wydarzeń, współtworzył osmotyczne relacje. Tektonikę prezentowanych kompozycji rzeźbiarskich dynamizować będzie usytuowany w sercu Oranżerii migotliwy materiał wideo – antygrawitacyjny, zamieniający pawilon w przeszklony statek pędzący po wodach zieleni, z podróżnikami [rzeźbami] na pokładzie.
Tytuł wystawy Leon Podsiadły: Arabeska ruchu łączy teoretyczne odniesienia m.in. do pism Siegfrieda Kracauera, Waltera Benjamina i Rudolfa Arnheima. Kracauer pisał o przemianie ruchów ludzkich w grę arabesek i ornamentów, a słowa te wydają się kluczem do rozumienia wielu rzeźb o monomateriałowej czy hybrydowej strukturze prac Leona Podsiadłego, niekiedy bardzo intymnych, jak np. Za progiem – radość, Krocząca, Halka, La Noix (orzech i kamień, 2012), Initiation (drewno, metal, fular, 2012), Fatumata (mahoń, 1969–1974).
Wystawę wzbogacają fascynujące wielobarwne i monochromatyczne rysunki oraz kolaże Leona Podsiadłego, sąsiadujące z wideoinstalacją, w centralnej części Oranżerii, które wydają się mieć także odniesienia do kontekstów literaturoznawczych, m.in. do pism Goethego, Kafki czy Faulknera.
Kuratorka: dr Dorota Grubba-Thiede
Źródło: materiały prasowe Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku