Wystawa jest szeroką prezentacją twórczości Katarzyny Kozyry wybitnej przedstawicielki polskiej sztuki krytycznej, nurtu związanego z przemianami politycznymi i kulturowymi w Polsce po 1989 roku. Wybór prac – od nagrodzonej na weneckim Biennale Łaźni męskiej po projekt Szukając Jezusa i najnowsze działania performatywne – podporządkowany jest zagadnieniu, które z perspektywy przeszło trzydziestu lat intensywnej obecności Katarzyny Kozyry w świecie sztuki można uznać za kluczowe – idei płynnej tożsamości.
Ekspozycja pozwala publiczności spojrzeć na twórczość Kozyry jako obszar nieustających eksperymentów związanych z doświadczaniem i definiowaniem tożsamości, ciała oraz płci. W swoich pracach i procesach twórczych artystka obsadza samą siebie w coraz to innych rolach, wykorzystując do tego różnorodne środki wyrazu, takie jak wideo, fotografia, wideoinstalacja, performans.
Przez lata obecności na światowej scenie artystycznej Katarzyna Kozyra przyzwyczaiła nas do głosu krytycznego, konfrontującego odbiorców z tematami tabu, niejednokrotnie prezentując i akcentując rolę ciała nienormatywnego: chorego, starego, queerowego. Sztuka Kozyry stanowi komentarz do patriarchalnych struktur i binarnych modeli tożsamości.
Ostatnia dekada jest etapem zmian w jej strategii artystycznej. Od czasu pracy nad projektem Szukając Jezusa artystka stosuje praktykę nieobecności, związaną m.in. z odczuwaniem zmęczenia wobec mechanizmów (nad)produkcji artystycznej. Wystawa, prezentując prace powstałe w ostatnich trzech dekadach aktywności twórczej Kozyry – w tym dzieła kluczowe dla polskiej historii sztuki – ukazuje drogę artystki przez kolejne etapy odkrywania złożoności podmiotu: performatywnego, niespójnego, wymykającego się.
Kuratorki: Ada Piekarska i Nina Hobgarska
Prezentacja twórczości artystki ma dwie odsłony – pierwszą z nich była wystawa pokazywana w galerii GVUO w Ostrawie (Czechy) we wrześniu 2024 roku, kolejną jest wystawa prezentowana w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej. Partnerem wystawy jest Fundacja Katarzyny Kozyry.
Współpraca: GVUO – Galeria Sztuk Pięknych w Ostrawie.
Źródło: materiały prasowe Galerii Bielskiej BWA
fot. pinacoteca.pl