Przygotowana w BWA wystawa odsłania fotograficzno-filmowe imaginarium Joanny Helander współtworzone wraz z Bo Perssonem. Ontologiczny związek pomiędzy mediami staje się tutaj pretekstem do wydobycia motywów od ponad pięciu dekad konsekwentnie obecnych i rozwijanych w twórczości artystki, a następnie zdobywających swoją kontynuację lub dopowiedzenie w filmach takich jak: Teatr Ósmego Dnia (1992), Powroty (1994), Bliźniaczki z Krakowa (1994), Walc z Miłoszem (2011), Watching the Moon at Nigh (2016).

Zaprezentowane na wystawie prace opowiadają historie odjazdów, powrotów, przyjaźni, fascynacji. Są także refleksją nad mechanizmem pamięci i zapomnienia, są dokumentem, w którym czułość patrzącego lub – jak napisał Stanisław Barańczak – miłość nie degeneruje się nigdy w łatwy sentymentalizm, a krytycyzm nie staje się nigdy prostym gestem potępienia (R. Krynicki, Planeta Fantasmagoria 1994 | Zbiór wierszy przetłumaczonych na szwedzki przez Joannę Helander i Bo Perssona).

Kuratorka: Ada Grzelewska

Źródło: materiały prasowe BWA Katowice

fot. pinacoteca.pl