Artystki biorące udział w wystawie odnoszą się do wybranego przez siebie dzieła sztuki, którego autorką jest kobieta. Tym samym wydobywają z historii sztuki inne artystki, zwracając na nie uwagę. Przede wszystkim zaś budują ponadczasową, siostrzaną więź.

W wydanej w tym roku książce Histeria sztuki. Niemy krzyk obrazów Sonia Kisza pisze: Ani historia polityczna, ani historia sztuki nie są rzetelne, ponieważ w dużej mierze opierają się na opiniach, kreowanych w 99 procentach przez białych, heteroseksualnych mężczyzn. I przez to opowiadają właściwie tylko jedną wersję. Wersję napisaną z jednej perspektywy i przez wieki mylnie traktowaną jako powszechną.

Brak równouprawnienia jest głęboko zakorzeniony w naszej świadomości, wzrastamy w nim i w oparciu o ten brak budujemy naszą tożsamość; nie dostrzegamy nierówności i dlatego ją normalizujemy. Natomiast tę nierówność dostrzegają już młodsze pokolenia. To, co dla starszych – nadal pozostaje niewidoczne, dla młodych jest jaskrawe. Dziś, na uczelniach artystycznych w większości studiują kobiety – młode, inaczej myślące i patrzące na świat, nieprzejechane walcem patriarchatu. Są odważniejsze niż ich poprzedniczki, śmielej sięgają po tematy ze świata kobiet i wykorzystują zdyskredytowane środki wyrazu, czyli cały arsenał pasmanterii i szwalni. Działają nieświadome panujących granic. Niekiedy ich feministyczna świadomość jest na tyle mocna, że nie boją się mówić własnym językiem. Częściej też otrzymują wsparcie, o które wcześniej na uczelni było trudno.

I jedna nie ruszy bez drugiej – podkreślała belgijska filozofka Luce Irigaray, która pisała o speculum, czyli o tym, że konieczne jest przekroczenie męskich sposobów myślenia ku innego rodzaju spekulacji. Wystawa HERstoria sztuki IV ma być tego rodzaju spekulacją.

Artystki: Inga Daszyk, Martyna Dominiak, Klaudia Dziurawiec, Ewa Dyga, Olga Dymitrowska, Gabriela Gleń, Amelia Jawień, Oliwia Kałwa, Bożena Knapik, Kateryna Kolisnyk, Agnieszka Kozera Kotowska, Kamila Milewska, Wiktoria Penar, Paula Pniewska, Natalia Prządo, Anna Trojnarska, Emilia Sarga, Kamila Stovrag, Julia Szymczykowska, Michalina Woźniak-Kot, Anna Zuzela i Iwona Demko

Plakat do wystawy zainspirowany jest aktywnością amerykańskiej grupy Guerrilla Girls, która swoimi działaniami zwraca uwagę na sytuację kobiet-artystek w sferze sztuk wizualnych.

Kuratorka: dra hab. prof. ASP Iwona Demko

Źródło: fragmenty tekstu kuratorskiego Iwony Demko

fot. pinacoteca.pl