Edyta Olszewska czerpie inspiracje m.in. ze sztuki sakralnej i współczesnej kultury Internetu. Jej obrazom przewodzi światło. Jako główny bohater tej wystawy, wyznacza ono granicę pomiędzy tym, co święte (sacrum) a tym, co grzeszne (profanum). Światło wydobywające się z tabernakulum świeci w niemal identyczny sposób co cekiny na sukniach, elementy zdobnicze, szlachetne kruszce, płomień świecy. To opowieść o świętej iskrze, o zapalonym papierosie, o stroboskopach rozmywających pijaną wizję. To opowieść o świetle i jego opozycji – mroku, o wielu możliwych interpretacjach.
Światło uwzniośla, uwypukla, najprostszą historię przenosi na wyższy poziom, nadaje wręcz boski charakter postaciom i przedmiotom, które maluje Olszewska. Artystka stara się za jego pomocą wydobyć głębię prezentowanych przedmiotów, nadać im wzniosły charakter, a nawet zbliżyć się do świętości. W podobny sposób próbuje rozszerzać sferę sacrum na przestrzeń sensualną. Światło użyte przez nią bardzo świadomie, oświetla kobiece portrety w podobny sposób, co twarz łkającej Matki Boskiej, której łzy błyszczą i migocą jak elementy biżuterii portretowanych przez artystkę postaci. Światło i blask przyciągają uwagę, wyznaczają kierunek, za którym podąża oko i ostatecznie autorka manipuluje kadrem. Blask, błysk, iluminacja uwodzą widza. Przebijają się przez głębię ciemności wyraźnie wydobywając klejnoty i cekiny, tworząc klimat charakterystyczny dla prac malarskich Edyty Olszewskiej. Tracimy ostrość widzenia, poddajemy się ułudzie, deformacji rzeczywistości. Gra kontrastów, która w twórczości artystki ma podstawowe znaczenie, zawsze była dla niej punktem wyjścia do poszukiwań i główną inspiracją, stąd przywiązanie do sztuki baroku i jego formalnych rozwiązań. Olszewska poszukuje inspiracji w migotliwych, barwnych, pełnych przepychu kadrach. Poza samą formą tych dramatyczno-kiczowatych zestawień i połyskliwych fragmentów, założeniem artystki jest odnaleźć przestrzeń symboliczną, która zawiera się w przemyślanej tematyce, konsekwentnej kolorystyce i grze świateł oraz cieni.

Kuratorka wystawy: Małgorzata Gołębiewska

Źródło: tekst kuratorski / materiały prasowe Galerii Bielskiej BWA

fot. prace prezentowane na wystawie:

  1. Edyta Olszewska, Semana Santa II, 2024, olej na płótnie
  2. Edyta Olszewska, Sparkle, 2024, olej na płótnie
  3. Edyta Olszewska, Sparkle X, 2024, olej na płótnie