Wystawa Doroty Walentynowicz Cherish prezentuje wybór prac artystki: obiekty, zdjęcia, instalacje i dokumentacje, rozpięte na siatce znaczeń opisującej relacje kobiet z fotografią i aparatem fotograficznym.
Jednym z punktów wyjścia tematyki wystawy jest historia amerykańskiej firmy Kodak, produkującej sprzęt fotograficzny, która od początku działalności kierowała swoją ofertę do kobiet. Wytwarzane od 1888 roku klisze w rolkach i łatwe w obsłudze kamery reklamowane były jako narzędzia służące przede wszystkim do utrwalania rodzinnych wspomnień. W ten sposób kobiety stały się domowymi dokumentalistkami i archiwistkami (oprócz tradycyjnie przypisanych im ról) zyskując możliwość fotograficznego zapisu własnej historii, a zarazem włączając się w kulturę opartą na masowej konsumpcji ze wszystkimi konsekwencjami tych procesów.
Dziś powszechna możliwość robienia zdjęć telefonami komórkowymi, a przede wszystkim dostęp do narzędzi ich upubliczniania zmieniły radykalnie naszą rzeczywistość. Następstwami tych przemian są cyberaktywizm i hashtagowe rewolucje, których kobiety są inicjatorkami i czynnymi uczestniczkami, ale też wirtualna przemoc i dezinformacja.
Tytułowe Cherish oznacza w języku angielskim troskę, dbanie o coś lub o kogoś, a także umiłowanie czegoś. Jednocześnie jest to nazwa najnowszego produktu firmy Kodak – zestawu monitorującego zachowanie niemowląt w czasie rzeczywistym, nazywanego też elektroniczną nianią. U Walentynowicz tytuł Cherish odczytywać można wielopoziomowo: jako zadanie tradycyjne przypisane kobietom, ale też postulaty współczesnych ruchów post feministycznych oparte na etyce troski czy, w innej perspektywie, jako ukryte narzędzie kontroli i ograniczania.
Kuratorki: Anna Ciabach, Maria Sasin
Źródło: materiały prasowe GGM
fot. pinacoteca.pl