Chcę tylko róż, tytuł wywiedziony z hasła sufrażystek stał się punktem wyjścia do zbudowania wielowątkowej wystawy, dotykającej takich obszarów jak feminizm, sfera intuicji, poszukiwanie metafizycznego wymiaru istnienia, zderzenie estetycznej formy z abjectem.

Prace zaprezentowane na wystawie odnoszą się do trudno uchwytnego wewnętrznego imperatywu poszukiwania wyższego poziomu bytu i transcendencji – pragnienia, którego niejednokrotnie nie potrafimy dokładnie zdefiniować, a wokół którego budujemy naszą tożsamość. Każdy z wyeksponowanych przedmiotów jest niczym totem konstruowany w konkretnym celu – dla uporządkowania relacji z otaczającym nas światem natury i wewnętrznych w relacji z samym/samą sobą. Zabieg ten przypomina archaiczne naiwne rytuały zakorzenione w naszej podświadomości, mające zapewnić powodzenie, czy ocalić nas przed katastrofą. W finalnej filmowej scenie Melancholii Larsa von Triera bohaterowie, w obliczu kosmicznego kataklizmu chowają się w szałasie z gałęzi, wiedząc, że nadciągający kres jest nieunikniony. Symboliczne schronienia budujemy w lęku, wiedząc, że zabieg ten jest wyłącznie zaklinaniem rzeczywistości.

Wystawa jest zwycięskim projektem 8. edycji Konkursu dla Kuratorów, którego celem jest wyłonienie projektu wystawy indywidualnej lub zbiorowej, prezentującej najistotniejsze zjawiska wpisujące się w aktualne tendencje polskiej sztuki współczesnej.

Anna Bujak: „To, co tworzę musi być zaskakujące, eksperymentuję, redukuję formę obserwując jak daleko mogę się posunąć, żeby dotrzeć do samego rdzenia idei. Interesują mnie sprzeczności, poruszam się między porządkiem a destrukcją, zależy mi na tym, żeby tworzony obiekt zyskał siłę przyciągania a równocześnie musi zawierać pierwiastek czegoś odpychającego. W konstruowanych przeze mnie obiektach odbijają się moje prywatne doświadczenia, ale także historyczne traumy, globalne zdarzenia mające wpływ na nas wszystkich.”

Kuratorka: Patrycja Sikora

Źródło: materiały prasowe Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu