Mother-Burn to drugi film z trylogii autorstwa pary artystów Asef-Burckhardt. Film został nakręcony w spalonych pozostałościach gaju sekwoi w obszarze ekologiczno-awangardowego projektu architektonicznego The Sea Ranch w północnej Kalifornii. Na podstawie długotrwałych badań na miejscu, Asef-Burckhardt stworzyli filmy wideo, rysunki, obrazy, performance, dźwięk, fotografie i wiersze. Prace powstały w Kalifornii i w Berlinie. Ich multimedialny projekt jest stale rozwijany i pokazywany na wystawach w różnych krajach.
Na tle globalnego kryzysu środowiskowego, nowe pytania antropologiczne, takie jak „Co architektura musi dziś łączyć?” i „Co miłość musi dziś osiągnąć?” są podnoszone i artystycznie badane w ścisłym związku z rzeczywistą topografią osiedla Sea Ranch. Położone w północnej części San Francisco Sea Ranch to dziesięciomilowy pas ziemi ze skupiskiem budynków mieszkalnych, wpisanych w krajobraz ostrych klifów Pacyfiku. Silne, przesiąknięte solą wiatry znad morza, chropowate skały zanurzone w drobnym piasku i starożytne lasy sekwoi charakteryzują tamto otoczenie. Plan zagospodarowania terenu został opracowany przez architekta krajobrazu Lawrence’a Halprina we współpracy z czterema architektami Richardem Whitakerem, Donlynem Lyndonem, Charlesem Moore’em i Williamem Turnbullem w latach 60. XX wieku. Lawrence wraz ze swoją żoną, choreografką Anną Halprin opracował serię warsztatów wspomagających budowanie relacji we właśnie powstającej tam społeczności. Od tego czasu posiadłość wciąż się rozrasta i nadal wyznacza międzynarodowe standardy interakcji między architekturą a naturą – innymi słowy, „schronieniem” i „środowiskiem”. Pojawia się pytanie, co pozostało z ówczesnej utopii Halprinów i idealizmu wrażliwego podejścia do środowiska dla nas dzisiaj?
Wielowarstwowe podejście Asef-Burckhardt jest inspirowane parą Halprinów i elementami pacyficznego wybrzeża The Sea Ranch: wzburzony ocean obok spalonego lasu. Do tej pory projekt Asef-Burckhardt skupiał się na zestawieniu wizerunku morza i politycznych implikacji tej osady. Na swojej pierwszej indywidualnej wystawie w Polsce pojawia się nowy wątek pożarów w prastarych lasach sekwoi.
Artyści: Kirstin Burckhardt, Mario Asef
Kurator: Bartosz Nowak
Źródło: materiały prasowe MOSArt w Gorzowie Wielkopolskim