Ekspozycja, stanowiąca ogromne wyzwanie logistyczne, prezentowana jest w dwóch przestrzeniach wystawienniczych: dziewięć kamiennych rzeźb znajduje się w Muzeum Rzeźby Współczesnej, zaś trzy prace w Galerii Oranżeria. Wszystkie dzieła zostały starannie wybrane przez rzeźbiarza, co świadczy o jego entuzjazmie dla idei wystawy w Polsce.

Na pokaz w Muzeum Rzeźby Współczesnej składają się enigmatyczne rzeźby w kamieniu. Te potężne, opracowane rzeźbiarsko bloki kamienne wykonane z granitu, marmuru, wapienia oraz onyksu pokazują osobisty język sztuki Anisha Kapoora na przestrzeni jego dwudziestopięcioletniej, niezwykle zróżnicowanej i nowatorskiej twórczości. Wyjątkowe dzieła artysty charakteryzują się abstrakcyjnymi, ale zarazem biomorficznymi formami, wyłaniającymi się z kamiennych bloków tak jakby się same stworzyły, a ręka rzeźbiarza pozostaje niewidoczna w zmysłowej cielesności obłych i wijących się powierzchni, które falują, tworząc nabrzmiałe kształty lub wnętrza wypełnione pustką. Te prześwity i próżnie odzwierciedlają stałe zainteresowanie Kapoora tym, co sam opisuje jako stan pustki, a w tych pracach zarówno bryła i brak bryły, obecność i nieobecność znajdują się w poetyckiej koniunkcji. Prace eksponowane w Oranżerii rozwijają tę samą problematykę pustki i samotworzącego się obiektu, idąc jeszcze dalej w obszar nawet większej cielesności, ale tutaj wykonane są w materiałach miękkich i plastycznych – wosku, żywicy i zwojach spawanej blachy stalowej. W pracach Past Present Future (2006) i Gethsemane (2013) Kapoor używa niezwykłego odcienia czerwieni, która jest jego znakiem rozpoznawczym. Kolor tych realizacji jest istotą ich brył, tak jak i materiał, który został nim nasączony. Ten intensywny, głęboki i wyjątkowy odcień przywołuje na myśl zarówno skojarzenia malarskie i kulturowe, jak i intymność naszego własnego wnętrza.

Układ prezentacji prac Kapoora ukazuje nie tylko dialektykę jaka zachodzi pomiędzy jego różnymi rzeźbiarskimi językami, ale również jego kreatywne wykorzystanie warunków przestrzenno-ekspozycyjnych Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Kuratorka: Dorota Monkiewicz

Źródło: materiały prasowe CRP w Orońsku

fot. Jacek Kucharczyk