Kobiece ciała od wieków są uzależnione od wymagającej, intensywnej aktywności, która stanowi podstawowy element życia społecznego, często jest to jednak praca niewidzialna i niedoceniana.

Ala Savashevich od 2022 roku prowadzi badania w zakresie procesu performatywności pracy kobiety, interesując się plastyką ruchów zmieniających się pod wpływem procesów politycznych i społeczno-kulturowych i próbuje odpowiedzieć na pytanie: czy praktyki cielesno-duchowe i pamięć generują kształt wizualny, cielesny i duchowy kobiety? Ekspozycja w Centrum Rzeźby Polskiej, zatytułowana W księżycu stała, wiatru słuchała, stanowi symboliczne zamknięcie i podsumowanie tego etapu zainteresowań i twórczości rzeźbiarki. Na ekspozycji przyjrzymy się najpierw kilku powstałym w tym okresie dziełom i wystawom artystki.

W CRP zostały też zaprezentowane trzy nowe realizacje Ali Savashevich wykonane w czasochłonnej technice intarsji słomianej. Główny obiekt, rzeźba Szeptem tkana w formie monumentalnej lalki, jest bezpośrednio powiązany z tematem pracy – odnosi się do wysiłku fizycznego, do porządku działania i rytmu ciała. Symbolicznie łączy się z obrzędem świętowania plonów – momentem kulminacyjnym cyklu rolniczego, kiedy to kończy się czas zbiorów i następuje chwila świętowania – radości, odpoczynku, ale też refleksji.

Dopełnienie instalacji stanowią dwie intarsje słomiane w formie parawanów nawiązujących tematycznie do natury. Pierwszy przedstawia sierp księżyca z chmurami, natomiast na drugim artystka zarysowała drzewa smagane wiatrem. Postać lalki zyskuje w ten sposób powiązanie z otaczającym ją środowiskiem, a zarazem pierwotnymi siłami natury, cyklem przyrody, mitycznym porządkiem. Z tego właśnie harmonijnego związku ze światem wynika głęboka wiedza i mądrość kobiet, zarówno cielesna jak i duchowa.

Zaprezentowane w Orońsku dzieła Ali Savashevich odnoszą się na wielu poziomach do tego co historyczne, prymitywne, czasami nawet archaiczne. Dziedzictwo kulturowe jest jednak w tym przypadku podstawą do budowania nowej narracji, kształtowania przyszłości.

Kuratorka: Paulina Brzuskiewicz-Kuhn

Źródło: materiały prasowe Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku