Wystawa 1995 – Chaos i bezruch to opowieść o okresie przejściowym – roku, w którym narodziło się BWA w Ostrowcu Świętokrzyskim, a Polska przechodziła głębokie przemiany polityczne, społeczne i kulturowe. To wtedy, w cieniu transformacji ustrojowej, rodziły się nowe języki artystyczne, a sztuka zyskiwała coraz większą swobodę wyrazu i nowe pola znaczeń.
Rok 1995 był symboliczny, zamknął etap politycznego przejścia między „starą” a „nową” Polską. Zmieniała się świadomość społeczna, struktura mediów, a także stosunek do Zachodu i własnej tożsamości. W tym samym czasie sztuka – niepokorna, refleksyjna, niekiedy prowokacyjna – zaczynała odgrywać coraz większą rolę w komentowaniu i przetwarzaniu przemian tego okresu. W Polsce zaczęły powstawać pierwsze ważne kolekcje sztuki.
Jubileuszowa wystawa z okazji 30-lecia BWA w Ostrowcu Świętokrzyskim stanowi doskonałą okazję do zaprezentowania bogactwa zbiorów, które od 2007 roku gromadzi Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu. Ekspozycja umożliwi szerokiej publiczności kontakt z najcenniejszymi dziełami – fundamentem tej kolekcji.
Prezentowane prace są nie tylko wizytówką MCSW Elektrownia, ale również świadectwem artystycznego dorobku 30 polskich artystek i artystów współczesnych. Wśród eksponatów znajdują się zarówno dzieła uznanych twórców i twórczyń, którzy wyznaczali nowe ścieżki w sztuce, jak i przedstawicieli młodszego pokolenia. Ta różnorodna prezentacja jest podróżą przez style, techniki i tematy – od klasyki po nowoczesność, od malarstwa po rzeźbę i fotografię.
Punktem wyjścia i jednocześnie inspiracją dla tytułu wystawy jest praca Jadwigi Sawickiej Chaos i bezruch (1995). Obraz należy do grona jej charakterystycznych prac z tekstem. Realizacje artystki są reakcją na opresyjny świat haseł i produktów popkultury. Każdego dnia atakują nas setki komunikatów, których nie jesteśmy w stanie przyswoić, przeczytać do końca, zrozumieć i poddać krytycznej ocenie. Wyrwane z kontekstu cytaty są elementem podprogowej propagandy. Sawicka potraktowała je jako zjawisko estetyczne – dokonując ich dekonstrukcji, odbiera im moc, oswaja. Wystawa nie ma charakteru linearanej opowieści – nie prowadzi przez daty ani rozdziały, nie podsuwa gotowych interpretacji. Zamiast tego zaprasza do wejścia w rytm obrazów, napięć i skojarzeń. Dzieła zostały zestawione intuicyjnie– według energii, kontrastów, nastrojów i wewnętrznych dialogów, które toczą się między nimi. Niektóre prace rezonują ze sobą barwą, inne formą lub emocją. Są tu zestawienia ciche i gwałtowne, przewrotne i melancholijne, które nie wymagają kontekstu – tylko uważności.

Artystki i artyści: Sylwester Ambroziak, Mirosław Bałka, Anna Baumgart, Marcin Berdyszak, Tomasz Ciecierski, Martyna Czech, Dawid Czycz, Norbert Delman, Marta Deskur, Ryszard Grzyb, Marek Kijewski, Katarzyna Kukuła, Piotr Kurka, Agata Kus, Paweł Kowalewski, Natalia Lach-Lachowicz, Piotr Lutyński, Marcin Maciejowki, Aldona Mickiewicz, Włodzimierz Pawlak, Jadwiga Sawicka, Paweł Susid, Marek Szczęsny, Leon Tarasewicz, Tomasz Tatarczyk, Dariusz Vasina, Zbigniew Warpechowski, Marcin Zawicki, Rajmund Ziemski.

Kurator: Paweł Witkowski

Źródło: materiały prasowe BWA Ostrowiec