Wystawa jest autorskim eksperymentem duetu, wizualnym dyskursem, który powstał w wyniku twórczej wymiany myśli obu artystów. Ekspozycja ma być próbą dialogu wokół tezy, iż świat cyfrowy i realny funkcjonują już praktycznie na równi, a właściwie coraz częściej następuje odchylenie się w stronę dominacji przestrzeni wirtualnej.
W pracach Łukasza Patelczyka łączą się realizm i abstrakcja. Artysta w charakterystyczny dla siebie sposób konfrontuje przeciwieństwa i wytycza nowe kierunki poszukiwań twórczych, skłania nas do spojrzenia z nowej perspektywy na tradycyjne formy. Pejzaże, które tworzy nie mają wiele wspólnego z odtwarzaniem na płótnie zaobserwowanej rzeczywistości, stanowią raczej jej transpozycję na abstrakcyjny język malarski. Artysta prowokuje dyskusję na temat wpływu technologii na ludzkie doświadczenia w świecie przesyconym obrazami cyfrowymi łatwo podatnymi na zmanipulowanie.
Wizualne koncepcje Sebastiana Trzoski natomiast zachęcają do refleksji nad statusem samego medium i procesu twórczego w kontekście przestrzeni codzienności wypełniającej się coraz większą ilością informacji. Natłok nowych informacji kształtuje nawyk ich powierzchownej recepcji.
Łukasz Patelczyk i Sebastian Trzoska eksplorują tematykę doświadczenia pośredniczącego, interesują ich obrzeża, marginesy funkcjonowania człowieka czy przedmiotów sztuki. U Łukasza Patelczyka jest to zdehumanizowany pejzaż, natomiast u Sebastiana Trzoski marginalia medium malarskiego, przedmioty, które mają swoje własne tajemnicze życie. Badając wizualne i koncepcyjne napięcie między rzeczywistością i abstrakcją, wystawiają na próbę percepcję widzów i rzucają im wyzwanie, by kwestionowali autentyczność obrazów w świecie coraz mocniej zapośredniczonym przez technologię, w którym obraz przestaje być tylko przedstawieniem rzeczywistości.
Wystawa (nie)istotne zaprasza do dialogu, który odbywa się pomiędzy ekspresją myśli i uczuć, zmaterializowaną w dziele sztuki a wrażeniami i doznaniami odbiorcy. Stawia oglądającym pytania o percepcję w świecie zdominowanym przez technologię cyfrową, w którym każdy z nas, czy tego chce czy nie, jest w większym lub mniejszym stopniu uwikłany w relację cyfra-real.
Wystawa jest prezentowana w Galerii Willa
Kuratorka: Adriana Usarek
Źródło: fragmenty tekstu kuratorskiego / materiały prasowe Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi
fot. pinacoteca.pl