Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marta Cienkowska, zaakceptowała do realizacji w Pawilonie Polskim na 61. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2026 roku rekomendowany przez jury konkursu zwycięski projekt Języki z wody zgłoszony przez kuratorki Ewę Chomicką i Jolantę Woszczenko, autorstwa Bogny Burskiej we współpracy z Danielem Kotowskim, z udziałem Chóru w Ruchu, Alicji Czyczel, Aleksandry Gryki i Magdaleny Mosiewicz.
20 sierpnia w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki odbyły się obrady jury II etapu konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 61. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2026. Jury, powołane przez Ministrę Kultury i Dziedzictwa Narodowego, obradowało w składzie: Marta Czyż, Dorota Jarecka, Donata Jaworska, Magdalena Komornicka, Emilia Orzechowska, Agnieszka Pindera, Stanisław Ruksza, Joanna Sokołowska, Piotr Stasiowski, Urszula Święcicka, Olga Wysocka. Wchodząca w skład jury Matylda Taszycka była nieobecna w trakcie obrad II etapu.
Spośród 95 zakwalifikowanych do konkursu zgłoszeń jako zwycięski wybrany został projekt Języki z wody zgłoszony przez kuratorki Ewę Chomicką i Jolantę Woszczenko, autorstwa Bogny Burskiej we współpracy z Danielem Kotowskim z udziałem Chóru w Ruchu, Alicji Czyczel, Aleksandry Gryki i Magdaleny Mosiewicz.
Uzasadnienie jury:
„Zwycięski projekt Języki z wody został wybrany za podjęcie wyzwania komunikacji inspirowanej życiem więcej-niż-ludzkim. Zgłębiając język migowy Głuchych i sposoby porozumiewania się wielorybów, stawia pytania o możliwości budowania nowych relacji i wrażliwości, które przekraczają granice niedostępnych sobie światów. Eksperymentując z różnymi formami wypowiedzi, praca poszerza horyzonty wyobraźni społecznej dotyczącej prawa do uczestnictwa we wspólnym świecie. Mówi o marzeniu porozumienia się poprzez gesty i ciało”.
Jako projekt rezerwowy wybrano projekt Zaćmienie zgłoszony przez Natalię Sielewicz z udziałem Agnieszki Polskiej.
Zgodnie z postanowieniami regulaminu wszystkie dopuszczone do konkursu projekty zostaną upublicznione w formie wybranej przez jego organizatora. Dostępne są koncepcje wystaw i streszczenia scenariuszy wszystkich złożonych w konkursie projektów, natomiast pełne scenariusze wraz z wizualizacjami udostępnione będą tylko w przypadku zgody kuratorów.
Źródło: labiennale.art.pl