Koncepcja wystawy Rites of Passage to immersyjny projekt artystyczny, inspirowany powieścią Biała elegia południowokoreańskiej laureatki Nagrody Nobla Han Kang oraz klasyczną teorią rytuałów przejścia autorstwa francuskiego antropologa Arnolda van Gennepa. Kuratorka Paulina Olszewska podejmuje w nim temat transformacji – osobistej, społecznej i kulturowej – ukazując ją jako dynamiczny proces przechodzenia przez stany zawieszenia, niepewności i przemiany. W kontekście współczesnych przemian politycznych, ekologicznych i społecznych, wystawa staje się przestrzenią refleksji nad kondycją świata i jednostki.
Zaprojektowana jako wielozmysłowa podróż, wystawa prowadzi odbiorców przez sekwencję przenikających się przestrzeni. Różnorodne media – instalacje, ceramika, dźwięk, obraz i fotografia – łączą się w spójną narrację, która nie tyle ilustruje przejście, co je ucieleśnia. Rites of Passage nie proponuje jednej historii – otwiera się na osobiste doświadczenia, zapraszając do zanurzenia się w procesie zmiany jako nieuniknionym, lecz zarazem twórczym aspekcie ludzkiego istnienia.
Rozstrzygnięcie zamkniętego konkursu miało miejsce 16 czerwca 2025 roku. Jury w składzie: Olga Wysocka (przewodnicząca, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza), Wonseok Koh (kurator, dyrektor Line Cultural Foundation), Ewa Chwilczyńska (koordynatorka Zespołu Azja IAM), Małgorzata Miśkowiec (koordynatorka projektów z zakresu sztuk wizualnych IAM) oraz konsultant merytoryczny Paweł Janicki (kurator WRO Art Center oraz Pawilonu Polskiego podczas Gwangju Biennale 2024 „Przyjemności katastematyczne”) ogłosiło, że zwycięski projekt to koncepcja Pauliny Olszewskiej.
Gwangju Biennale, założone w 1995 roku, jest najstarszym i jednym z najbardziej prestiżowych biennale sztuki współczesnej w Azji. Nie tylko kontynuuje bogate dziedzictwo kulturalne miasta, lecz także odgrywa kluczową rolę w rozwoju sztuki współczesnej w Korei Południowej oraz w promocji koreańskiej sceny artystycznej na arenie międzynarodowej. Dyrektorem artystycznym 16. edycji Gwangju Biennale w 2026 roku będzie Ho Tzu Nyen – singapurski artysta sztuk wizualnych, znany z interdyscyplinarnego podejścia do sztuki i działań w tym obszarze.
𝗣𝗮𝘂𝗹𝗶𝗻𝗮 𝗢𝗹𝘀𝘇𝗲𝘄𝘀𝗸𝗮 to kuratorka, producentka projektów artystycznych i autorka tekstów. W swojej pracy skupia się na twórczości artystek różnych generacji, reinterpretacjach dziedzictwa Bauhausu i współczesnych kontekstach sztuki. Współpracowała z wieloma prestiżowymi instytucjami w Polsce i za granicą, a od 2019 roku związana jest z Galerią Studio w Warszawie. Mieszka i pracuje w Berlinie oraz Warszawie.
Źródło: www.iam.pl
fot. Sisi Cecylia / źródło Instytut Adama Mickiewicza