Nieprzypadkowo to właśnie port i przemysł morski stają się głównym tematem obrazów Joanny Bentkowskiej-Hlebowicz. Współcześnie aż 85% światowego handlu odbywa się drogą morską – porty są więc realnymi punktami ciężkości globalnej wymiany, choć często pozostają niewidoczne, marginalne w zbiorowej wyobraźni. Bentkowska-Hlebowicz odzyskuje je dla sztuki, kierując uwagę na ich formę, rytm i symboliczny potencjał. W tym industrialnym pejzażu pojawia się emocjonalny wymiar i port staje się symbolem przecięcia żywiołów, miejscem spotkania porządku i chaosu, ruchu i bezruchu. Bentkowska-Hlebowicz pokazuje, że przemysłowa rzeczywistość, choć wytworzona przez człowieka, nabiera własnej niezależności. Jej obrazy ukazują przestrzenie zarazem rzeczywiste i nierealne, samotne, opuszczone, ale jednocześnie nasycone energią i napięciem. To krajobraz współczesnej cywilizacji, w którym widoczne są ślady ludzkiej działalności, lecz sama obecność człowieka jest niewidoczna.

Powracające motywy na jej obrazach jak np. sylwetki dźwigów czy rytmicznie ułożone konstrukcje portowe stają się symbolicznymi kotwicami, które wprowadzają w obrazie element stabilności i struktury. Ich powtarzalność przywołuje rytm codzienności, który często jest przewidywalny, a jednak pełen napięć i zmian. Poprzez celowe powtórzenia i multiplikację, artystka ukazuje, jak selektywny i subiektywny jest nasz sposób postrzegania – co zauważamy, co zapamiętujemy, a co umyka naszej uwadze.

Artystka nie dokumentuje rzeczywistości, lecz ją rekonstruuje oscylując na granicy przedstawienia i abstrakcji. Artystkę interesuje moment, w którym obraz przestaje być prostym odzwierciedleniem rzeczywistości i zaczyna ją komplikować, wprowadzając niepokój, naruszając ustalony porządek i skłaniając do nowego spojrzenia na przestrzeń i czas. Jej prace stawiają pytania o naturę percepcji: w jaki sposób budujemy obraz rzeczywistości i jak dalece jest on kształtowany przez pamięć, emocje i uwagę.

Prace prezentowane na wystawie pochodzą z powstającego od 2018 roku cyklu „Przestwory” i należą do większego projektu „Gdzie Neptun mówi dobranoc”. Dotąd powstało około 60 obrazów z tej serii.

Źródło: materiały prasowe BWA Olsztyn