Instalacja „I muszę” oraz wideo „Pożegnanie”, są artystycznym hołdem złożonym pracownikom Stoczni Gdańskiej i jej historii. Obie prace odwołują się do nieistniejącego już muralu „Stocznia” (2004–2012), który przez lata zdobił mury otaczające stocznię, stając się symbolem opowieści o życiu, pracy, marzeniach i niespełnionych planach współtworzących ją ludzi.
Instalacja „I muszę” została stworzona z ręcznie wyciętych szablonów, które zostały użyte do wykonania muralu „Stocznia”. Tytuł pracy został zaczerpnięty z wypowiedzi jednego z bohaterów muralu, Władysława Skoworodko: „Związałem się z tą pracą i muszę tu być do końca, choć zdrowie nie dopisuje i nieraz mam dość”. Wideo „Pożegnanie” dokumentuje proces zamalowywania muralu przed zburzeniem muru w 2013 roku. Materiał jest symbolicznym rytuałem żegnania się z miejscem i historią. Decyzja artystki o zamalowaniu muru na czarno miała na celu uniknięcie nieuchronnej degradacji jej pracy na skutek procesu wyburzania.
Wystawa zachęca do refleksji nad ulotnością ludzkich doświadczeń i ich miejscem w zbiorowej pamięci oraz dziedzictwie. Artystka, z czułością i zaangażowaniem, przekazuje historie stoczniowców, konfrontując widza z ulotnością ludzkiej pamięci i trwałością więzi społecznych. „I muszę” i „Pożegnanie” ukazują, jak codzienność i osobiste doświadczenia mogą przekształcić się w uniwersalne przesłanie o wartości pracy, tożsamości i zachowywaniu wspomnień.
Sala Kolekcji to cykliczny projekt, polegający na naprzemiennym udostępnianiu publiczności wybranych dzieł z kolekcji Gdańskiej Galerii Fotografii (GGF) i NOMUS – Nowego Muzeum Sztuki, dwóch działów Oddziału Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, podkreślając różnorodność obu zbiorów, ale też szukając możliwych wspólnych kontekstów i punktów odniesienia.
Kuratorki: Aleksandra Grzonkowska, Maja Murawska,
Źródło: materiały prasowe NOMUS