Monika Drożyńska traktuje haft jako interwencję artystyczną, aktywizm, posługiwanie się pismem w sztukach wizualnych i rozrywkę. W przestrzeni wystawy pokażemy jednak nie tylko prace wykorzystujące techniki hafciarskie, ale też przegląd jej różnorodnej i mniej znanej praktyki artystycznej – w tym przykłady projektów sztuki ze społecznością oraz praktyki fotograficznej sięgającej końca lat 90.
„Za sztukę, która bawi, ale i mobilizuje. Za działania, które zbliżają ludzi do sztuki, a sztukę do ludzi. Za umiejętne łączenie artyzmu z aktywizmem oraz codziennego życia z odświętnością. Za brawurowe wprowadzenie haftu na salony sztuki.”
Powyższe uzasadnienie przyznania Monice Drożyńskiej nagrody Paszport Polityki w kategorii Sztuki wizualne za rok 2024 świetnie oddaje kwintesencję jej praktyki artystycznej. O twórczości Drożyńskiej trudno jest napisać coś nowego. Z jednej strony powstało już wiele świetnych tekstów analizujących jej twórczość. Z drugiej zaś, jej praktyka często brawurowo wymyka się znanym konwencjom, jednoznacznym klasyfikacjom czy utartej terminologii. Trudno jest chociażby jednoznacznie skategoryzować jej pozagaleryjną praktykę hafciarską jako sztukę w przestrzeni publicznej czy sztukę publiczną. Często plasuje się ona na przecięciu tych praktyk, czasem migruje z galerii do przestrzeni publicznej lub odwrotnie. Przykładem może być wywodzący się z cyklu „Obrusy” projekt „Oddzielone” prezentowany na wystawie „Słowo oporu”, mający postać charakterystycznej flagi, która w okresie pandemii zawisła na balkonie artystki – a następnie wędrowała solidarnie do wielu instytucji kultury i sztuki. W trudnym okresie lockdownu flagi zawisły m.in. na Biennale Warszawa, w Galerii Arsenał w Białymstoku, Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, BWA w Katowicach, Zielonej Górze, Tarnowie, Galerii Bielskiej BWA, BWA Wrocław Główny, Trafostacji w Szczecinie, Krakauer Haus w Norymberdze, w Londynie, Tel Awiwie oraz Liverpoolu. Znak victorii z flagi został następnie przeniesiony na kolportowane przez artystkę pocztówki-naklejki oraz neon3, który również jest prezentowany w Arsenale.
Kuratorki: Ewa Chacianowska, Eliza Urwanowicz-Rojecka
Źródło: fragment tekstu kuratorskiego oraz materiały prasowe Galerii Arsenał w Białymstoku
fot. Grzegorz Dąbrowski – widok wystawy – Galeria Arsenał w Białymstoku