Obrazy Marcella Bacciarellego i Bartłomieja Strobla obok porcelanowych figurek, ceremonialnych mieczy, pasów kontuszowych, strojów haute couture Yves’a Saint Laurenta i tęczowych kostiumów Thierry’ego Muglera. Na ekspozycji zgromadzono około 250 różnorodnych obiektów z różnych epok – od XVI stulecia po współczesność. Są wśród nich cenne dzieła wypożyczone z muzeów krajowych i zagranicznych, w tym paryskiego Luwru, Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu czy Galerii Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie, a także ze zbiorów prywatnych.
Punktem wyjścia narracji wystawy jest kolekcja Zamku Królewskiego. W kolejnych częściach odwołuje się do figur władcy, rycerza, myśliwego, Diany, Flory, filozofa, kostiumu orientalnego i kobiecej atrakcyjności, odsłaniając bogactwo znaczeń zawarte w ubiorach na przestrzeni wieków. Sztuka, rzemiosło i moda spotykają się w jednej opowieści – nie jako ilustracje, ale równorzędne głosy.
Wśród dzieł prezentowanych na ekspozycji bezcenne dla historii polskiej artefakty, takie jak otwierający wystawę płaszcz koronacyjny Stanisława Augusta (1764) czy zbroja młodzieńcza Zygmunta Augusta (1533), sąsiadują z arcydziełami dawnych mistrzów, np. Antoona van Dycka, Louisa-Michela van Loo czy Alexandre’a-Francois Desportes’a.
Znaczącą reprezentację znajdują także dzieła zarówno uznanych twórczyń i twórców sztuki polskiej XIX i XX wieku, jak i działających w Polsce przedstawicieli współczesnego młodego pokolenia. Wystawa w Zamku jest wyjątkową okazją do zobaczenia w jednej przestrzeni prac takich artystek i artystów jak Zofia Kulik, Natalia LL, Karol Radziszewski, Magdalena Abakanowicz, Edward Dwurnik, Agata Agatowska, Ewa Juszkiewicz, Teresa Pągowska czy Agnieszka Rożnowska.
Ważną funkcję na ekspozycji pełnią również prezentowane kreacje oraz akcesoria haute couture i prêt-à-porter światowych projektantów i domów mody z Kolekcji Adama Leja. Ich twórcami są m.in. Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Cristóbal Balenciaga, Christian Dior, Gianfranco Ferré, John Galliano, Alexander McQueen, Paco Rabanne, Daniel Roseberry, Yves Saint Laurent, Vivienne Westwood i Franck Sorbier.
Wystawa Niech nas widzą! Wizerunek, strój, ciało pokazuje też, w jaki sposób poszczególne motywy powracają po stuleciach, uzbrojone w nowe, często biegunowo odmienne znaczenia. Jednym z nich jest choćby gorset – dawne narzędzie patriarchalnego ucisku, dziś symbol kobiecej siły.
Niech nas widzą! to wystawa, która przypomina pewną oczywistość, ale jest najdalsza od banału. Obfituje w obiekty i w treści, łącząc sztukę, rzemiosło i modę w jedną, wielogłosową opowieść.
Kuratorka: Monika Przypkowska
Źródło: materiały prasowe Zamku Królewskiego w Warszawie
fot. fragmenty ekspozycji / materiały prasowe Zamku Królewskiego w Warszawie