Ona – to francuska artystka Annette Messager, Ja – to polska artystka Izabella Gustowska. Na początku tej historii jest odnaleziona po latach w pracowni Izabelli Gustowskiej koperta z pracami Messager, które miały być pokazane na wystawie w poznańskiej Galerii ON. Do wystawy jednak nigdy nie doszło. Wprowadzony w 1981 roku w Polsce stan wojenny, wymuszone przez represyjne prawo zamknięcie galerii i wyprowadzenie jej magazynu pokrzyżowały te plany. Koperta zaginęła i odnalazła się dopiero teraz, domagając się dopowiedzenia tej historii i odnalezienia jej nowego zakończenia.
Dwie artystki, których twórczość bardzo intensywnie odcisnęła swój ślad w sztuce, nigdy się osobiście nie spotkały. Dzieli je pięć lat, Annette urodziła się w roku 1943, Izabella w 1948. Należą do tego samego pokolenia artystycznego, prawdopodobnie czytały te same książki, inspirowały je te same filmy, przeżywały te same wydarzenia – choć z perspektywy dwóch stron żelaznej kurtyny. Obydwie w swoich pracach łączyły, na własne odmienne sposoby, elementy fotografii, instalacji, rzeźby i tekstu. Ich twórczość jest głęboko zakorzeniona w tematach związanych z tożsamością, ciałem i pamięcią. Obie podejmują temat kobiecości – zarówno jako konstruktu społecznego, jak i osobistego doświadczenia. Obie kwestionowały stereotypowe role narzucone kobietom oraz ograniczenia wynikające z patriarchalnych struktur. Obie artystki w swojej twórczości podważały ideę jednolitej, spójnej tożsamości, ich prace często pokazywały, że „ja” to to tylko złożona, ale jednak zmienna konstrukcja kulturowa. Słowo pisane odgrywało ważną rolę w twórczości Messager, pojawiało się w instalacjach, haftach i kolażach. Tekst jako zapis poetycki i krytyczny – jako komentarz, manifest lub osobisty zapis towarzyszy także twórczości Izabelli Gustowskiej.
Wystawie towarzyszy specjalnie wydana z tej okazji książka – notatnik z podróży, kompozycja tekstu i fotografii. Pojawiają się tam odniesienia do codzienności, podróży, wyrywkowe nawiązania do innych stworzonych wcześniej prac, wiersze. To ważny klucz do odczytywania tej wielowarstwowej, złożonej wystawy, w której Izabella Gustowska tworzy swoją kolejną na pół fikcyjną, na pół rzeczywistą opowieść.
Kurator: Marek Wasilewski
Źródło: materiały prasowe Galerii Miejskiej Arsenał