Sana Shahmuradova Tanska (1996 r.) wykorzystuje w swoich kompozycjach malarskich temat traumy międzypokoleniowej oraz motywy ze snów jako narzędzia nawiązywania kontaktu i komunikacji z przodkami. Malarka używa materiałów takich jak drewno, juta, płótno i farby olejne. Charakterystyczny język wizualny artystki, oparty na płynnych, organicznych liniach i świetlistych kolorach, przywołuje oniryczne, jak z mitów pejzaże, w których postacie stapiają się z otoczeniem. Czerpiąc z historii osobistej i reagując na aktualną sytuację Ukrainy, jej prace stają się nośnikami zarówno indywidualnego, jak i zbiorowego doświadczenia oraz podkreślają przemoc i okrucieństwa popełniane na ludności cywilnej i przyrodzie Ukrainy przez państwo agresora – Rosję.

Wystawa The Rapture składa się z dwóch rozdziałów. Ekspozycja w Galerii Alfa obejmuje nowo stworzoną malarską instalację złożoną z 12 indywidualnych prac, które badają płynność tożsamości, głębokie więzi między ludźmi a ziemią oraz niezłomność ludzkiego ducha. Postacie kreowane przez Shahmuradovą Tanską znajdują się w stanie nieustannej transformacji i ekstazie, przenikając przez czas i przestrzeń, by odzwierciedlić wspólne doświadczenie kształtowane przez wrażliwość i siłę. Immersyjny, panoramiczny fryz zaprasza widzów do świata, w którym pamięć, mit i przeżycia splatają się i oferują poetycką refleksję nad przynależnością, wykorzenieniem i przetrwaniem. Fryz The Rapture łagodnie wpisuje się w architekturę wnętrza muzeum, w niemal mistyczny sposób nawiązując relację z przyrodą pobliskiego ogrodu.

Druga część wystawy, zaaranżowana w Galerii Beta, koncentruje się na wcześniejszych pracach malarskich artystki i pozwala na prześledzenie rozwoju jej języka artystycznego oraz przyjrzenie się obszarom jej zainteresowań, oscylujących między wątkami apokaliptycznymi i epifanią. Tutaj Shahmuradova Tanska nawiązuje do biblijnych motywów stworzenia świata i jego zagłady, sytuując tematykę swoich prac na granicy pomiędzy życiem i śmiercią, snem i jawą, a także między tym, co rzeczywiste, i surrealnym.

Kurator: Adam Budak

Źródło: materiały prasowe MOCAK

fot. pinacoteca.pl